Vrijdagavond 29 juni om 20.30 uur brengt Blazersensemble Nieuwe Maten Muziek in de boerderij. Blazersensemble Nieuwe Maten is een semi professioneel blazersensemble met musici uit de omgeving van Zaanstad. Het ensemble wordt geleid door dirigent Herman Draaisma.
Hieronder wat meer informatie over het programma.
Pan: Suite für zehn Blasinstrumente und Kontrabass – Max Brauer
- Eintritt in Pans Gebiet
- Tanz. Trio: Satyren und Nymphen
- Nacht und Phantome
- Morgengesang. Tanz
- Zusammenkunft aller Musikanten
Pan (Oudgrieks: Πᾶν) of Faunus (Latijn) is een figuur uit de Griekse mythologie. Hij is een zoon van Hermes en de nimf Penelope. Pan is de god van het woud en patroon van de herders en hun kudden. Verder is hij de god van het vee en het dierlijk instinct.
Pan heeft het onderlijf en de hoorns van een geit, maar een menselijk bovenlijf. Verder heeft hij een lang smal gezicht, een grote neus en gele oogjes.
De panfluit is naar hem vernoemd. Deze kreeg hij toen hij de nimf Syrinx achterna zat. Zij wilde graag maagd blijven en bad tot de goden terwijl ze Pans adem al in haar nek voelde. Haar gebed werd verhoord en ze veranderde net op tijd in een rietstengel. Daar maakte Pan toen zijn fluit van.
In de bossen zorgde Pan voor veel mysterieuze geluiden die herders en hun kuddes vervulden met angst. Hetzelfde gold voor mensen op afgelegen plekken. Dit is de verklaring van het woord pan-iek.
String Quartet No.8, op.110 ‘In memory of the victims of fascism and war’ – Dimitri Shostakovich – arrangement voor blazers C.H.J.M. Fransen
- Largo
- Allegro molto
- Allegretto
- Largo
Dmitri Sjostakovitsj‘s Strijkkwartet Nr. 8 in c mineur (opus 110) werd geschreven in drie dagen, te weten: van 12 juli tot 14 juli in 1960. Het stuk werd kort na twee traumatische gebeurtenissen in het leven van Sjostakovitsj geschreven: de diagnose van myelitis en het toetreden tot de Communistische Partij. Volgens de bladmuziek is het werk opgedragen “ter nagedachtenis van de slachtoffers van fascisme en oorlog”. Lev Lebedinsky, een vriend van Sjostakovitsj zei dat Sjostakovitsj na het schrijven van het werk zelfmoord wilde plegen. Het 8e Strijkkwartet behoort tot zijn meest intieme werken. Het werk werd geschreven in Dresden, waar Sjostakovitsj de puinhopen van de bombardementen van de geallieerden zag toen hij daar was voor het schrijven van muziek voor de film Five Days, Five Nights.
Andante uit Sinfonia nr.101 van Haydn, in een bewerking voor blazers
De Symfonie nr. 101 is een symfonie van Joseph Haydn, voltooid in 1793 of 1794. Ze is ook bekend als de Kloksymfonie. Het is de negende uit zijn Londense symfonieënreeks, die hij componeerde naar aanleiding van 2 bezoeken aan Londen. Het werd voor het eerst uitgevoerd op 3 maart 1794 in de Hanover Square Rooms in Londen. Het publiek was uitzonderlijk enthousiast over deze symfonie en de Morning Chronicle berichtte het volgende:
As usual the most delicious part of the entertainment was a new grand Overture [that is, symphony] by HAYDN; the inexhaustible, the wonderful, the sublime HAYDN! The first two movements were encored; and the character that pervaded the whole composition was heartfelt joy. Ever new Overture he writes, we fear, till it is heard, he can only repeat himself; and we are every time mistaken.[1] |
De bijnaam Kloksymfonie wordt veroorzaakt door het ritmische getik tijdens het tweede deel.
Dirigent Herman Draaisma
studeerde klarinet aan de Muziek Pedagogische Akademie te Leeuwarden bij Garard van der Weerd. Na drie jaar vervolgde hij die opleiding bij Pierre Woudenberg aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij na de voltooiing van zijn klarinetstudie orkestdirectie studeerde bij Lucas Vis. Als remplaçant speelde hij o.a. bij het Radio Philharmonisch Orkest, het Radio Symfonie Orkest en het Orkest van het Oosten.
Sinds november 1992 is hij in vaste dienst bij het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest in Amsterdam als klarinettist en basklarinettist. Ook is hij actief als dirigent bij een verscheidenheid aan orkesten.